Sprijinirea investițiilor în achiziționarea și instalarea de capacități de stocare a energiei (baterii)

Încheiate
  • Încheiate
  • Național
  • maximum 10 milioane euro EUR / Year
  • Salary: maximum 10 milioane euro
  • 19 Noiembrie 2024 - 17 Februarie 2025

Finanțare prin:

Ministerul Energiei

Proiect în formă finală

Discută cu un consultant DRI despre proiectul tău

 Finanțare pentru dezvoltarea capacităților de stocare a energiei regenerabile (baterii)

Valoarea asistenței financiare:

  • Maximum 100.000 EUR per MWh de stocare instalat
  • Ajutorul de stat poate acoperi până la 100% din cheltuielile eligibile ale proiectului, dar nu mai mult de 10 milioane EUR per întreprindere, per proiect.

Cofinanțarea:

Nu este obligatorie o contribuție minimă, dar solicitantul trebuie să acopere cheltuielile neeligibile din resurse proprii sau surse atrase.

Beneficiari eligibili:

  • Societăți (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și mari) sau regii autonome.
  • Solicitantul trebuie să fie înregistrat la ONRC și să aibă activitatea într-un sector eligibil.
  • Nu sunt eligibili solicitanții din sectorul pescuitului și acvaculturii sau cei care au primit alte finanțări similare.
  • Investiția trebuie să vizeze construirea unei instalații de stocare a energiei „în spatele contorului,” conectată la o sursă regenerabilă existentă.

Cheltuieli eligibile:

  • Lucrări de construcție și instalații necesare pentru realizarea investiției.
  • Montajul și achiziția de utilaje și echipamente tehnologice.
  • Dotări și active necorporale necesare implementării proiectului.
  • Organizarea șantierului și dirigenția de șantier.

Finanțator:

Ministerul Energiei


Contactați-ne pentru o evaluare gratuită a eligibilității proiectului dvs !


Mai Multe Detalii Despre Programul Sprijinirea investițiilor în achiziționarea și instalarea de capacități de stocare a energiei (baterii)

ALOCAREA FINANCIARA

Alocarea financiară pentru prezentul apel de proiecte este de 150.000.000 euro.

PERIOADA DEPUNERE PROIECTE

Proiectele se pot depune in perioada 17.12.2024 – 17.02.2025

VALOAREA FINANȚĂRII NERAMBURSABILE

Ajutorul de stat se acordă în lei sub forma rambursării cheltuielilor eligibile efectuate și nu poate depăși 100% din cheltuielile eligibile ale proiectului și 10 milioane EUR pe întreprindere, pe proiect, echivalent în lei la cursul InforEuro din luna anterioară deschiderii procedurii de ofertare concurențială, respectiv, 1 euro = 4,9764 lei. Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depășește 10.000.000 de euro per întreprindere, indiferent de numărul de oferte depuse.

De asemenea, ajutorul de stat solicitat este de maximum 100.000 EUR per MWh de stocare instalat. Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară pentru diferența până la totalul costurilor proiectului fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor de stat.

ACTIUNI FINANTATE

  • În cadrul acestei proceduri de ofertare concurentială, vor putea fi finanțate proiecte care au ca obiectiv implementarea unei capacități noi de stocare a energiei electrice în spatele contorului (baterii), conectată la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile. In acest sens, se vor finanța investiții care pot viza stocarea energiei din urmatoarele surse:
    • Exclusiv energie din instalația de producere a energiei din surse regenerabile la care este conectată direct;
    • Mix energie din instalatia de producere a energiei din surse regenerabile la care este legata direct și energie extrasă din SEN, cu respectarea condiției ca instalația de stocare finanțată să absoarbă anual minimum 75% din energia sa din instalația de producere a energiei din surse regenerabile la care este conectată direct.

ACTIVITĂŢILE FINANŢABILE

Următoarele activităţi prevăzute în proiect sunt eligibile:

a) Achiziționarea de instalații/echipamente noi pentru construirea de capacități noi de stocare a energiei   electrice;

b) Construcții care fac obiectul proiectului de stocare a energiei electrice.

BENEFICIARI ELIGIBILI

Operatorii economici de tip Societăți (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și întreprinderi mari, exclusiv întreprinderi nou înființate), precum și regiile autonome, legal constituite în conformitate cu legislația națională sau în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărei naționalitate o dețin și înregistrate la ONRC în România până la data primei plăţi din ajutorul de stat acordat. 

Nu sunt eligibili solicitanții care își desfășoara activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii.

La momentul depunerii cererii de finanțare, solicitantul trebuie să dețină dreptul real (ex: proprietate, superficie, uzufruct, administrare, concesiune etc.) asupra instalației de producere a energiei electrice din surse regenerabile la care va fi direct conectată instalația de stocare pentru care se solicită finanțare si să facă cel puțin dovada obținerii Notificării de punere sub tensiune pentru perioada de probă de la operatorul de rețea relevant, iar în etapa de contractare este obligatorie depunerea Certificatului de racordare și a documentului doveditor pentru punerea sub tensiune finală a instalatiei de producere.

CONDITII DE ELIGIBILITATE ALE SOLICITANTULUI

  • Solicitantul are personalitate juridică, este legal constituit în conformitate cu legislația națională sau în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărei naționalitate o deține și înregistrat la ONRC în România până la data primei plăți din ajutorul de stat acordat.
  • Solicitantul își desfășoară activitatea într-un sector eligibil.
  • Solicitantul se încadrează într-una dintre categoriile: microîntreprindere/ întreprindere mică/ întreprindere mijlocie/ întreprindere mare/ regii autonome.
  • Solicitantul nu se încadrează într-una din situațiile de mai jos:
    • este în incapacitate de plată/este în stare de insolvență conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 
    • este în stare de faliment, lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile sale comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii, sau este într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 
    • nu şi-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 
    • este declarat într-o situație gravă de încălcare a prevederilor legislației privind achizițiile publice și/sau a obligațiilor asumate printr-un contract/acord de finanțare din fonduri publice, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 
    • solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptată împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata; 
    • pentru solicitant și/sau reprezentantul legal s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă sau printr-o decizie administrativă definitivă că aceștia se fac vinovați de abatere profesională gravă deoarece au încălcat actele normative cu putere de lege și normele administrative sau standardele etice aplicabile sectorului profesional din care face parte persoana sau entitatea ori deoarece se fac vinovați de o conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională, atunci când o astfel de conduită trădează o intenție frauduloasă sau o neglijență gravă;
    • pentru solicitant și/sau reprezentantul legal s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă că aceștia se fac vinovați de comiterea de infracțiuni pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale, spălare de bani și finanțarea terorismului sau în alte activități ilegale 
    • solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului a fost subiectul unei judecăți de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene; 
    • face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene, a unui furnizor/administrator de ajutor de stat sau a instanței, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă; 
    • este o ”întreprindere în dificultate”
  • Solicitantul demonstrează capacitate financiară pentru susținerea implementării proiectului, prin indicatorul de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre Datorii totale și Capitaluri proprii care trebuie să fie pozitiv și mai mic de 7,5 în ultimele două exerciții financiare;

Observație!

Dacă solicitantul nu îndeplinește criteriul privind indicatorul de solvabilitate, trebuie să prezinte la depunerea cererii de finanțare o scrisoare de confort emisă de o instituție bancară sau nebancară din România/alte state membre ale Uniunii Europene, autorizată de BNR.

CONDITII DE ELIGIBILITATE ALE PROIECTULUI

  • Proiectul se încadrează în categoriile de acțiuni finanțabile de programul de finantare;
  • Proiectul cuprinde activități eligibile din cele enumerate mai sus la Activități finanțabile
  • Proiectul este implementat pe teritoriul României;
  • Proiectul trebuie să vizeze construirea unei instalații de stocare a energiei electrice de tipul „în spatele contorului” conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile, inclusiv centrale hidroelectrice;
  • Perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data la care solicitantul depune Cererea de finanțare la ME și data preconizată de finalizare a proiectului, nu mai târziu de 24 de luni de la semnarea contractului de finanțare și de 31.12.2029, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor”;

Observație!

Anumite activități legate de proiect (ex: proiectare (Studiul de prefezabilitate, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic etc.) achiziția de teren etc. pot fi realizate înainte de data de început a eligibilității, respectiv data la care solicitantul depune cererea de finanțare la Ministerul Energiei, însă acestea nu vor fi eligibile pentru rambursarea din Fondul pentru modernizare.

  • Proiectul respectă principiul ,,efectului stimulativ”;
  • Proiectul a fost aprobat de către solicitant în condițiile legislației aplicabile;
  • Proiectul respectă reglementările naționale și comunitare privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalității de șanse și politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, achizițiile publice, informare și publicitate, precum și orice alte prevederi legale aplicabile fondurilor europene;
  • Investiția/investițiile nu a/au mai beneficiat de finanțare din fonduri publice, cu excepția studiilor preliminare (notă conceptuală, studiul de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuție, alte studii etc.);
  • Bugetul proiectului respectă formatul prestabilit de programul de finantare, respectă indicațiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli, prezinta sursele de finanțare ale investiției și este corelat cu devizul general din Studiul de fezabilitate;
  • Proiectul are avizul tehnic de racordare (ATR) pentru locul de producere, cu instalație de stocare;

Observație!

Depunerea avizului tehnic de racordare nu este obligatorie odată cu depunerea Cererii de finanțare, dar este obligatorie la încheierea contractului de finanțare.

  • Terenurile/imobilele necesare realizării investiției sunt puse la dispoziția proiectului, iar construcția acesteia este posibila;
  • În plus, terenurile:
    • sunt disponibile pentru investiții;
    • suprafața terenului este acoperitoare pentru investiția propusă;
    • sunt libere de sarcini în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parțial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activitățile proiectului;
    • nu fac obiectul unor litigii în curs de soluționare la instanțele judecătorești cu privire la situația juridică;
    • nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun

Observație!

  • În acest sens se va demonstra dreptul de folosință prin deținerea unui drept real (ex: act de proprietate/contract de concesiune/ superficie/ administrare etc.), asupra terenului unde se face investiția, valabil cel puțin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este obligatoriu se va prezenta acordul proprietarilor asupra terenurilor private unde accesul se face conform prevederilor Codului civil.
  • În cazul proiectelor ce vor fi amplasate pe terenuri agricole situate în extravilan, având categoria de folosință arabil, pășune, vii și livezi, precum și pe cele amenajate cu lucrări de îmbunătățiri funciare, solicitanții vor prezenta în etapa de precontractare documente doveditoare privind clasa a III-a, a IV-a și a V-a de calitate a terenului, respectiv studiul pedologic și agrochimic.
  • Pentru proiectele care vizează amplasarea investiției pe terenuri situate in extravilan de tip agricol, solicitantul are obligația să depună dovada scoaterii din circuitul agricol și autorizația de construire precum și un extras de carte funciară relevant, dar nu mai târziu de 1 an de la data încheierii contractului de finanțare sau, după caz, înainte de prima cerere de prefinanțare sau de prima cerere de rambursare.
  • Valoarea ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare este de maximum 100.000 euro.
  • Instalația de stocare propusă spre finanțare este legată direct la o instalaţie existentă de producere a energiei din surse regenerabile.
  • Capacitatea de stocare absoarbe anual cel puţin 75 % din energia sa din instalația de producție de energie din surse regenerabile la care este conectată direct.
  • Proiectul nu face parte din categoria:
    • Proiectelor prin care este propusă înlocuirea de capacități vechi de stocare a energiei electrice;
    • Proiectelor care reprezintă proiecte combinate de energie din surse regenerabile și de stocare (în spatele contorului), sau în cazul în care capacitatea de stocare nu este conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile.
    • Proiectelor care propun capacități de stocare în baterii care utilizează tehnologii pe bază de plumb, NiCd sau NiMH;
    • Proiectelor care vizeaza stocarea energiei exclusiv extrasă din SEN;
    • Proiectelor care au beneficiat de finanțare pentru sisteme de stocare energie electrică din alte programe de finanțare nerambursabile;
    • Proiectelor depuse în parteneriat.

CATEGORII DE CHELTUIELI

Categorii cheltuieli

Subcategorie cheltuieli

Eligibile

Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului Cheltuieli pentru obținerea terenului NU
Cheltuieli pentru amenajarea terenului DA
Cheltuieli cu amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială NU
Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților NU
Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului DA
Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică Studii de teren NU
Raport privind impactul asupra mediului NU
Alte studii specifice NU
Cheltuieli pentru documentaţii-suport şi cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii NU
Expertizare tehnică NU
Certificarea performanţei energetice şi auditul energetic al clădirilor, auditul de siguranţă rutieră NU
Proiectare (Temă de proiectare, studiu de prefezabilitate, Studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii şi deviz general, documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/acordurilor/autorizaţiilor, verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, Proiect tehnic şi detalii de execuţie NU
Cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziţie NU
Cheltuieli pentru consultanță NU
Cheltuieli pentru managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii NU
Cheltuieli pentru auditul financiar NU
Cheltuieli cu asistență tehnică din partea proiectantului NU
Cheltuieli cu plata diriginților de șantier DA
Cheltuieli pentru coordonator în materie de securitate şi sănătate – conform Hotărârii Guvernului nr. 300/2006, cu modificările şi completările ulterioare NU
Cheltuieli pentru investiția de bază Cheltuieli pentru construcții și instalații DA
Cheltuieli cu montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale DA
Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj DA
Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj și echipamente de transport NU
Cheltuieli cu dotările DA
Cheltuieli cu active necorporale DA
Cheltuieli cu organizarea de șantier Cheltuieli pentru lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier DA
Cheltuieli conexe organizării șantierului DA
Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul creditului Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul creditului NU
Cheltuieli diverse și neprevăzute Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul creditului NU
Cheltuieli pentru informare şi publicitate Cheltuieli pentru informare şi publicitate NU
Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste Cheltuieli pentru pregătirea personalului de exploatare NU
Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste NU
Cheltuieli aferente marjei de buget Cheltuieli aferente marjei de buget NU
Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ NU

Observație!

  • Nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (enumerarea nefiind exhaustivă): 
    • cheltuieli aferente contribuției în natură 
    • cheltuieli cu amortizarea 
    • cheltuieli cu obținerea terenurilor 
    • cheltuieli aferente achiziției de bunuri sub forma leasingului 
    • cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație 
    • cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport 
    • cheltuieli generale de administrație 
    • cheltuieli cu achiziția imobilelor deja construite 
    • dobânda debitoare 
    • alte comisioane aferente creditelor 
    • TVA, dacă este deductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal și recuperabilă 
    • achiziția de echipamente second-hand 
    • amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și arbitraj 
    • costurile pentru operarea obiectivelor de investiții 
    • cheltuielile pentru lucrările de investiție executate în regie proprie.

CONTRACTARE

Va obține un punctaj maxim (100 pct) cererea de finanțare care va avea cea mai mică valoare a ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare și 0 puncte cererea de finanțare care va avea cea mai mare valoare a ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare, cu descreșterea liniară a punctajului pentru valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat.

În urma evaluării tehnico-economice, cererea de finanțare va primi un punctaj între 0 – 100 puncte. Selecția cererilor de finanțare se va face în limita fondurilor disponibile pentru această procedură competitivă, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute.

DOCUMENTE NECESARE DEPUNERII

  1. Cererea de finanțare
  2. Actul constitutiv/Statutul/actul normativ de înființare sau documente echivalente cu traducere autorizată
  3. Certificatul constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului (emis cu maximum 30 zile înainte de depunerea Cererii de finanțare) 
  4. Declarația privind tipul întreprinderii (Anexa 8)
  5. Declarația pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „întreprindere în dificultate” (Anexa 6)
  6. Declarația unică (Anexa 3)
  7. Declarație privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (Anexa 1.a)
  8. Bilanțul contabil (consolidat unde este cazul) auditat/semnat de cenzori dacă acest lucru este solicitat de legislația în vigoare, depus și înregistrat la organul fiscal competent, pentru ultimele 3 exerciții financiare încheiate, anterioare anului de depunere a Cererii de finanțare
  9. Contul de profit și pierdere și datele informative (consolidat unde este cazul) auditat/semnat de cenzori dacă acest lucru este solicitat de legislația în vigoare, însoţit de lista entităților incluse în consolidare, pentru ultimul exercițiu financiar încheiat, anterior anului de depunere a Cererii de finanțare
  10. Hotărârea AGA/CA/Asociaților/Asociatului Unic al societății
  11. Anexa 7 – Bugetul Proiectului
  12. Document/înscris care atestă deținerea unui drept real de folosință (ex: act de proprietate/contract de concesiune/superficie/administrare etc.), asupra imobilului (teren și/sau clădire) unde se face investiția, valabil cel puțin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este deținut de beneficiar se va prezenta și acordul proprietarilor asupra terenurilor private unde accesul se face conform prevederilor Codului civil
  13. Dovada inițierii demersului de obținere a dreptului de folosință, în situația în care solicitantul nu prezintă documentele mai sus enumerate (la depunerea Cererii de finanțare)
  14. Extras de carte funciară
  15. Plan de amplasament pentru imobilele pe care se propune a se realiza investiția în cadrul proiectului (la depunerea Cererii de finanțare);
  16. Certificat de urbanism sau răspunsul autorității competente pentru emiterea acestuia, în termen de valabilitate;
  17. Certificatul de racordare a instalației de producere a energiei electrice din surse regenerabile
  18. ATR pentru locul de producere cu instalație de stocare
  19. Studiul de Fezabilitate
  20. Clasarea notificării/Decizia etapei de încadrare/Acord de mediu

NOTE:

  • Pentru înscrierea unui proiect in acest apel este necesar ca administratorul/reprezentantul legal/o persoana imputernicita la notar sa reprezinte societate sa dețină o semnătura electronica extinsă.
  • Prezentarea s-a realizat pe baza ghidului solicitantului final publicat in 18.11.2024

Doriți să obțineți fonduri europene?

Completați formularul de contact sau scrieți-ne pe Whatsapp.


Găsiți mai jos alte programe de finanțare în curs de depunere:

Distribuie
Imprimă