BUGETUL PROGRAMULUI
- Pilonul I Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor cu un buget de 295.750.000,00 euro
a) pentru regiunile mai puțin dezvoltate – 266.000.000,00 euro;
b) pentru regiunea mai dezvoltată (București-Ilfov) – 29.750.000,00 euro;
- Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din grupul-țintă:
a) 150.435.295,00 euro- este alocat regiunilor mai puțin dezvoltate, respectiv regiunile de dezvoltare fără București Ilfov
VALOAREA ASISTENTEI FINANCIARE NERAMBURSABILE
- Maximum 250.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) solicitate prin formularul de înscriere
COFINANȚAREA APLICANTULUI
- Contribuția beneficiarului este minim 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) solicitate prin formularul de înscriere
PERIOADA DE ÎNSCRIERE LA CURSURILE DE DEZVOLTARE ANTREPRENORIALĂ
- Începând cu 15 aprilie 2025
DESCHIDEREA APELULUI DE FINANȚARE
CONDIȚII DE ELIGIBILITATE
Pentru a beneficia de sprijin întreprinderile trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții de eligibilitate la momentul înscrierii:
a) sunt înființate de către persoane fizice din grupul-țintă eligibil absolvente ale modulelor de cursuri de competențe antreprenoriale, care au fost certificate în acest sens, în calitate cumulativă de reprezentant legal, acționar unic, acționar majoritar și administrator;
b) sunt înregistrate potrivit dispozițiilor Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare;
c) se încadrează în categoria întreprinderilor mici și mijlocii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională prevederile reglementărilor europene în vigoare;
d) formularul de înscriere la finanțare, înregistrat în cel de-al doilea/al patrulea modul de înscriere electronică în cadrul programului, a fost selectat de către MEDAT/AIMMT, în conformitate cu prevederile procedurii de implementare a programului;
e) au sediul social și punctele de lucru, respectiv locațiile de implementare, în regiunea de dezvoltare în care are domiciliul persoana fizică din grupul țintă, absolventă a modulului 1 de cursuri antreprenoriale, pe toată perioada de implementare și sustenabilitate a programului;
f) se angajează să respecte prevederile stabilite în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 29/2024 privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA” ediția 2024
g) întreprinderea unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2023/2831
h) sunt considerate întreprinderi autonome, legate (asociate), partenere;
i) au capital social integral privat;
j) sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
k) codul CAEN Rev. 3 pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Programului și autorizat până la momentul plății. Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN
l) nu au datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate; Solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
m) nu au depășit plafonul de minimis de 300.000,00 Euro pe durata ultimilor 3 ani pentru o întreprindere unică
n) nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
o) nu au fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană / AIMMT / alt furnizor de ajutor de stat/ Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente;
p) asigură o cofinanțare în procent de minimum 10% din valoarea eligibilă a proiectului, sub sancțiunea neacordării AFN-ului;
q) creează cel puțin două locuri de muncă cu normă completă, pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a contractului de acordare a AFN-ului și menține locurile de muncă ocupate cel puțin 24 luni de la momentul plății ajutorului financiar;
r) asociații/acționarii, persoane fizice din grupul-țintă eligibil, absolvente ale modulului 1 de cursuri antreprenoriale, respectiv modulului 3, NU au calitatea de asociat/acționar majoritar într – o altă întreprindere, înființată conform Legii 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Observație!
- Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a menține activitatea pe o perioadă de 3 ani de la momentul plății integrale a ajutorului nerambursabil și de a ocupa locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minimum 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare.
- Beneficiarul ajutorului de minimis nu are dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării și sustenabilității afacerii, sub sancțiunea neacordării sau recuperării ajutorului de minimis acordat. Perioada de sustenabilitate este de 3 ani de la momentul plății ajutorului financiar nerambursabil.
- Beneficiarul ajutorului de minimis nu are dreptul de a vinde, de a da spre închiriere (cu excepția beneficiarilor care aplică în cadrul programului pe coduri CAEN din grupa 77) sau înstrăina, sub orice formă prevăzută de legislația în vigoare, bunurile mobile și/sau imobile achiziționate prin program, sau să instituie asupra lor o formă de garanție reală, oricând pe perioada de valabilitate a contractului de acordare a ajutorului financiar nerambursabil (AFN) semnat de părți.
- Întreprinderile nu pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul programului, în situația în care există legături de rudenie, inclusiv soț-soție, până la gradul II inclusiv și afini până la gradul II inclusiv, între structurile acționariatului beneficiarului și furnizorii acestuia sau atunci când ofertantul câștigător deține pachetul majoritar de acțiuni în două firme participante pentru același tip de achiziție în cadrul achizițiilor realizate de solicitanții privați ai fondurilor nerambursabile.
- În calitatea lor de administratori ai schemelor de antreprenoriat, nici beneficiarul, nici partenerii acestora din proiect nu pot încheia contracte de prestări servicii, furnizare de bunuri sau execuție de lucrări cu beneficiarii ajutorului de minimis în cadrul aceluiași proiect.
- În grupul țintă nu se vor putea înscrie soți, soții, rude sau afini până la gradul II inclusiv ai angajaților/administratorilor/reprezentanților legali/acționarilor administratorului schemei de antreprenoriat.
BENEFICIARI ELIGIBILI:
Pilonul I – Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor- 295.750.000,00 euro:
- tineri sub 30 de ani, respectiv persoane cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți, la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoană reîntoarsă în țară, cu nivel minim de școlarizare absolvit ISCED 2 (Clasificarea Internațională Standard a Educației).
Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din grupul-țintă:
- tineri cu vârsta de peste 30 de ani – persoană cu vârsta între 30 de ani și până în 35 de ani neîmpliniți, la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, pentru a participa la activitățile programului, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoane reîntoarse în țară ;
- persoane în căutarea unui loc de muncă – astfel cum sunt definite la art. 5, pct. III din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoană reîntoarsă în țară.
- șomer – astfel cum este definit în art. 5, pct. IV din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoană reîntoarsă în țară.
- șomer de lungă durată – astfel cum este definit la art. 5, pct. IV^2 din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoană reîntoarsă în țară.
- persoane inactive – persoanele care nu fac parte din forța de muncă, respectiv care nu sunt nici ocupate, nici șomere, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;) Populația inactivă include și studenții, pensionarii, precum și acele persoane care, deși se află la vârstă de muncă (până la 64 ani), nu muncesc, nu sunt disponibili și nici nu își doresc să muncească (casnice), persoane întreținute de alte persoane ori de stat sau care se întrețin din alte venituri (chirii, dobânzi, rente etc.).
- persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii – persoane cu nivel scăzut de instruire, persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizați, inclusiv persoană reîntoarsă în țară.
CHELTUIELI ELIGIBILE:
a) Echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înțeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. și 2.3.6 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe aprobat prin H.G. nr. 2139/2004, cu excepția celor specificate de prezenta procedură de implementare la art. 5.2, alin. (2), punctele b), c) si g). În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță.
b) Echipamente/tehnologii/soluții/sisteme specifice care generează energie regenerabilă pentru a desfășura activitatea pentru care solicită finanțare. Exemple: sisteme de panouri fotovoltaice, eoliene și mini-eoliene, instalații solare termice, centrale și minicentrale hidroelectrice, instalații geo-termale și/sau pompe de căldură care utilizează energie geo-termală;
c) Achiziția de echipamente digitale/tehnologii/soluții/sisteme/aplicații cu impact asupra economisirii de resurse. Exemple: boilere industriale de înaltă eficiență, pompe de căldură altele decît cele care utilizează energie geo-termală, sisteme de ventilație, sisteme de încălzire/răcire, arzătoare industriale, schimbătoare de căldură industriale, surse neîntreruptibile de energie UPS, cazane/centrale în condensare pe gaz, sisteme de cogenerare și trigenerare, sisteme de măsurare și monitorizare a utilităților; La această categorie sunt eligibilile și tehnologii/echipamente/sisteme/soluții/servicii etc. de colectare, reciclare, reutilizare a deșeurilor. Exemple: echipamente de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor, separatoare, prese de balotat deșeuri, tocătoare fixe sau mobile, stații de compostare sau bio-uscare, stații sortare și/sau tratare mecanică/automată deșeuri, sisteme integrate de producere combustibili alternativi din deșeuri, sisteme de reciclare;
d) Cheltuielile pentru înființarea întreprinderii în valoare eligibilă maximă de 1000 lei. Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de acordare a AFN-ului (Anexa 4).
e) Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform grupei nr. 3 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe aprobat prin H.G. nr. 2139/2004;
f) Salariile, utilitățile (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de producție; Pentru aplicanții, care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă prin intermediul Programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilități, servicii de contabilitate și chirii) reprezintă o sumă forfetară de maximum 80.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării formularului de înscriere la finanțare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoțită de documentele care să ateste crearea a minimum 2 locuri de muncă;
g) Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu, cheltuieli de promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă/copiator/multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete. Cheltuiala cu semnătura electronică este eligibilă și înainte de semnarea acordului de finanțare.
h) Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului Program și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei ; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de acordare a AFN.
i) Două plăcuțe informative obligatorii, sub sancțiunea neacordării AFN, în valoare de minim 10 lei, dar nu mai mult de 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:
– una în interiorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (indoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepție, secretariat, loc de așteptare etc);
– una în exteriorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (outdoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienți, pe lângă spațiul unde se desfășoară activitatea (fațadă stradală, intrare în clădire etc).
j) Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari de la banca parteneră, în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanții care utilizează creditul, pentru implementarea proiectului.
k) Mijloace de transport, autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru călători, ambarcațiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială.
ii) Pentru activitățile de rent-a-car, școli de șoferi și pilotaj și transporturi cu taxi-uri, nu sunt limitate valoarea maximă/autoturism și numărul de autoturisme achiziționate.
iii) Cu excepția activităților prevăzute la alin. (2), autoturismele sunt eligibile pentru toate activitățile din cadrul Programului în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei și maximum 1 autoturism / beneficiar.
l) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal.
Observație!
- Valoarea decontată este alcătuită din valoarea totală fără TVA și TVA nedeductibil. În cazul în care beneficiarul devine plătitor de TVA sau furnizorul este neplătitor de TVA, valoarea decontată este valoarea totală fără TVA, respectiv TVA-ul devine neeligibil;
- Beneficiarii au voie să schimbe la decont caracteristicile echipamentelor/utilajelor cu caracteristici mai performante, dar cu păstrarea denumirii și cel puțin a operațiilor pe care le efectua echipamentul inițial;
- Beneficiarul poate schimba locația implementării proiectului numai cu notificarea AIMMT-ului;
- Cheltuielile privind avizele sau alte taxe (cu excepția TVA-ului nedeductibil, timbrului verde, accizelor la energia electrică, taxelor și onorariilor aferente înregistrării societății la Registrul Comerțului), ambalarea, transportul, punerea în funcțiune, montarea, manopera și instruirea personalului pentru utilizarea echipamentelor/ utilajelor, nu sunt eligibile;
ALTE INFORMAȚII UTILE
– Informațiile prezentate in acest material au fost preluate din procedura de implementare apărută în Monitorul Oficial în Martie 2024.
– Pentru inscrierea unui proiect in acest apel este necesar ca administratorul/reprezentantul legal/o persoana imputernicita la notar sa reprezinte societate sa detina o semnatura electronica extinsa emisa de un furnizor autorizat de programul de finantare.